hits

Blogg

Et Harry nyttårsønske


HOS HARRY: Restaurant Schrøder i Oslo, Harry Holes stamsted i den populære bokserien. Foto: Helge Høifødt

Harry Hole er Oslos store antihelt. Han bor i en lyseblå bygård i Sofies gate på Bislett, drikker på sitt faste vannhull Restaurant Schrøder på St. Hanshaugen, har kjæresten sin i villastrøket i Holmenkollen og oppklarer groteske drap fra politihøyborgen i Grønlandsleiret.

Han er den «norskeste» av alle krimhelter og en av våre største moderne kultureksporter. Allerede arrangeres det guidede Harry Hole-turer i Oslo, hvor turister tas med til bygården hans og stamstedet like ved.

Nå er det fare for at den første filmen om Harry Hole, «Snømannen», kan bli spilt inn utenfor Norge. Storbritannia er nevnt. Til alt overmål har også Sverige meldt seg på i kampen om å bli innspillingsland.

Smitteeffekt

Regissør Tomas Alfredson har sagt at han ønsker å spille inn «Snømannen» i Norge, men at det kan bli for dyrt. Det er et varsko vi må ta på alvor.

NHO Reiseliv mener det er svært viktig for både reiseliv og filmbransje at vi får på plass en ordning som gir norske og utenlandske filmprodusenter refusjon for en del av sine utgifter når de spiller inn film eller serier i Norge.

Land som Tsjekkia, Irland og Island har allerede slike ordninger, og turistene strømmer til i hopetall.

Lite har så stor smitteeffekt på turismen som filmer og dramaserier med bred publikumsappell. Den norskinspirerte Disney-filmen «Frost» ga oss en pekepinn på markedsføringseffekten som ligger i filmer og serier. «Frost» hadde amerikansk premiere 27. november i fjor. I perioden 28. november til 31. januar økte antall søk etter flyreiser fra USA til Norge med 153 prosent sammenlignet med samme periode året før, ifølge tall fra Visit Norways amerikanske nettportal.

Vi ser også en svært markant økning i turiststrømmen fra USA til Norge. I perioden januar-oktober i år var det 33,5 prosent flere amerikanske overnattinger i Norge sammenlignet med samme periode i fjor, viser ferske tall fra SSB.

Andre overtar vikingene

NHO Reiseliv mener det er behov for en incentivordning for både norsk og utenlandsk film- og tv-produksjon. Det vil både ha positive kulturpolitiske og næringspolitiske sider. Landskapet og den desentraliserte besøks- og servicenæringen vi har i Norge gjør at vi egner oss godt til å ta imot filminnspillinger fra utlandet. Samtidig er det viktig å holde på norske produksjoner. Dessverre har vi sett mange eksempler på norske filmer som blir spilt inn i lavkostland i Europa.

Det er også en sterk, global interesse for vikingtiden. Neste år kommer tredje sesong av den populære amerikanske serien «Vikings». Selv om rollefigurene har norsk-klingende navn og tematikken er så norsk som den kan få blitt, er serien spilt inn i Irland. Flere andre vikingfilmer- og serier er også under planlegging. Uten en filmincentivordning er det lite trolig at innspillingene blir lagt til Norge. Vår mest kjente og unike epoke er i ferd med å bli overtatt av andre.

Ingen tid å miste

Regjeringen har sagt at den vil legge til rette for både norsk og internasjonal filmproduksjon i Norge. En stortingsmelding om film er ventet til våren. For oss i reiselivet er det viktig å understreke viktigheten av at meldingen inneholder en filmrefusjonsordning som gjør det rimeligere å spille inn film i Norge. Vi har ingen tid å miste.

Opptakene til «Snømannen» er ifølge mediene utsatt fra våren 2015 til høsten 2015. Når hovedrollen er besatt, vil produsentene bestemme hvor innspillingen skal foregå. Derfor haster det mer enn noen gang å presentere en filmincentivordning.

Filmdugnad

For å legge press på myndighetene og få fortgang i arbeidet med incentivordningen, har NHO Reiseliv lansert en filmdugnad i sosiale medier som vi inviterer alle filmglade nordmenn til å være med på. Med emneknaggen #FilmiNorge på Instagram oppfordrer vi nordmenn til å dele bilder av steder i Norge som de gjerne skulle sett i en film eller tv-serie. Bilder kan også deles på Facebook-siden «Film i Norge».

Flere titalls millioner turister velger reisemål utfra hvor filmer er spilt inn. Det markedet både kan og bør Norge ta en større del av.

Og det er ingen umulighet når vi vet at bøkene om Harry Hole er oversatt til 40 språk og at det potensielt kan bli 10 filmer om den forsofne politietterforskeren. Spilles filmene inn her hjemme, får verdens turister 10 ekstra grunner til å velge Norge som feriested.

Tanken på guidede Harry Hole-turer i Stockholms bygater er smått utrolig. Det er nå vi har en gyllen mulighet til å befeste Norges posisjon som Harry Hole-destinasjon.

Lyst til å gi folk slike opplevelser?


Karrieremulighetene er store i reiselivet.

Mellom 400 og 500 ledere fra reiselivsbedrifter over hele landet er til stede når årets viktigste samling for reiselivet - NHO Reiselivs årskonferanse - starter i Bergen i dag. Der skal vi stake ut kursen for en av Norges viktigste fremtidsnæringer.

Reiseliv blir stadig viktigere for Norge etter hvert som vi gjør oss klar til et liv etter oljealderen. Men for at reiselivsnæringen skal nå sitt fulle potensial i Norge, er det avgjørende at næringen er attraktiv for unge mennesker.

Attraktiv arbeidsplass

Mange unge får tidlig lederstillinger i reiselivet. Flere av disse stiller på årskonferansen i et eget nystartet ungdomsnettverk.

Våre største restaurantbedrifter og hoteller melder dessuten om god tilgang på arbeidskraft, og det er ingen tvil om at opplevelsesbransjen er en kul og attraktiv arbeidsplass for livsbejaende ungdommer.

Norge satser på reiseliv, alle vil ha lokal mat og drikke. Men det går ikke uten kunnskapsrike ansatte.

Hvordan får vi så flere unge til å velge en karriere i reiselivet? 

En avgjørende faktor for å rekruttere og beholde de beste, er å møte forventningene om personlige utviklingsmuligheter, allsidige arbeidsplasser, karriereutvikling, trivsel og raushet i hverdagen.

Ta vare på talenter

En som har skjønt alt dette, er restaurantgründer Bjørn Tore Furset. I 1996 gikk han fra å jobbe som kokk på Lofoten Fiskerestaurant til å bli restaurantsjef. Året etter kjøpte han restauranten sammen med sin far. Siden har Furset blitt eier av i alt åtte restauranter i Oslo som nå er samlet i Fursetgruppen.

Som leder er han opptatt av at menneskene som jobber på de forskjellige restaurantene, får lov til å utfolde seg kreativt. Furset har utmerket seg i arbeidet med å ta vare på unge talenter. Ved alltid å stille opp som lærebedrift tar han også et spesielt ansvar for å sikre næringen kvalifisert arbeidskraft.

For dette arbeidet er Furset i dag tildelt NHO Reiselivs hederspris for 2014.

Heder og anerkjennelse fortjener også andre reiselivsbedrifter som tar inn lærlinger, og som dermed bidrar til rekruttering, utdanning og kompetanseutvikling i mulighetenes næring.

Nysgjerrig på reiselivet? Lær mer om karrieremulighetene og få inspirasjon på verdenerdin.no.

Film er gull for reiselivet


VIKING-BEFARING: I 2011 var produsentene av tv-serien «Vikings» på befaring i Norangsdalen i Møre og Romsdal sammen med Sigmund Elias Holm fra Vestnorsk filmkommisjon (bildet). Serien ble filmet i Irland istedenfor Norge. Foto: Njål Lambrechts 

Et land får ikke bedre markedsføring enn når natur, kultur og opplevelser spres til en hel verden gjennom tv-produksjoner, filmproduksjoner eller reklameinnslag med store seertall.

Når ordføreren i Norddal bruker sin viktige arbeidstid på innspilling av internasjonale bilreklamefilmer i hjembygdas natur, er det gode grunner for det. Enorme seertall og positiv profilering.

Et tv-program om nordlyset på britisk tv har gjort at Hurtigruta nå har flere britiske enn tyske passasjerer på vinteren. Disney-filmen «Frozen», som tar utgangspunkt i det norske vinterlandskapet, gir oss en pekepinn på hvilken reklameverdi som ligger i film. Filmen ble sluppet på kino i USA i 27. november i fjor. I perioden 28. november til 31. januar økte antall søk etter flyreiser fra USA til Norge med 153 prosent sammenlignet med samme periode året før, ifølge tall fra Visit Norways amerikanske nettportal. Det er derfor på høy tid å realisere en incentivordning for både norske og utenlandske filmproduksjoner i Norge, og det er gledelig at kulturministeren nå utreder dette.

En filmincentivordning innebærer at dersom en utenlandsk film- eller tv-serieproduksjon legger innspillingen sin til landet, så får produsentene refundert en viss prosent av pengene de bruker av staten. Land som Tyskland, Tsjekkia, Storbritannia, Irland og Island har allerede ordninger for statsstøtte eller skatterabatt, slik at noe av produksjonskostnaden refunderes. Norge har det ikke.

93.000 hotellovernattinger

Det er flere eksempler på at Norge er blitt valgt bort som innspillingssted fordi Norge ikke tilbyr noen form for utgiftsrefusjon. Det gjelder også norske produksjoner. Produsentene av den norske filmen «Død Snø 2» fikk tilbakebetalt åtte millioner kroner av et produksjonsbudsjett på 43 millioner ved å velge Island. Den storstilte tv-serien «Vikings», som er tilbake på tv-skjermene med andre sesong denne uken, kunne blitt spilt inn i Norge. I 2011 var produsentene av serien på befaring ved Gudvangen i Sogn og Fjordane og Norangsdalen i Møre og Romsdal. Perfekte omgivelser til tross, Norge ble for dyrt å filme i. Valget falt i stedet på Irland.

En filmincentivordning har både positive kulturpolitiske og næringspolitiske sider. En slik ordning kan gi betydelige næringsinntekter til området hvor filminnspillingen finner sted. Et eksempel er innspillingen av filmtrilogien «Hobbiten» på New Zealand. Ifølge myndighetene i landet leide produksjonsteamet 3450 biler, sto for 6750 innenlandsflyvninger og noterte seg for 93.000 hotellovernattinger i løpet av innspillingsperioden, skriver Thelocationguide.com.

Godt egnet

En norsk filmincentivordning vil kunne bidra til å sette Norge ettertrykkelig på kartet som reisemål. Potensialet for å trekke til seg turister gjennom film er enormt. I 2012 valgte 40 millioner turister reisemål ut ifra hvor filmer ble spilt inn, ifølge TCI Research. Konkurransen om å bli vertsland for store, internasjonale filminnspillinger foregår på et marked som Norge bør ta en større del av. Landskapet og den desentraliserte besøks- og servicenæringen vi har gjør oss godt egnet til å ta imot filminnspillinger fra utlandet.

I Sundvolden-erklæringen sier regjeringen at den vil «legge til rette for både norsk og internasjonal filmproduksjon i Norge».  24. februar ble det også kjent at Kulturdepartementet har igangsatt utredning av incentivordninger på filmområdet i andre land, samt hvordan en filmincentivordning i Norge eventuelt kan utformes. NHO Reiseliv er positiv og forventningsfull til resultatene av denne.

En hyllest til en helt spesiell mann



Når noen sier Norge til meg, så tenker jeg umiddelbart på høye fjelltopper. Når noen sier musikk, så hører jeg en låt av Queen i hodet. Og når noen sier Lom til meg, så får jeg vann i munnen og tenker på mat. Og Arne Brimi.

I 1995 var det fire karer som reiste på tur på tv om søndagskveldene. Blant dem var en mann med en spesiell dialekt som brukte en løk vi aldri hadde hørt om før. Sjalottlauk. Jeg kan ikke se en pose sjalottlauk uten å tenke på Arne Brimi. Han tryllet frem de mest fantastiske retter og smaker mens vi som satt benket fremfor skjermen, ble inspirerte og sultne.

«Tyggemotstand»

Arne Brimi har gjennom mat og smak gjort Lom til en reiselivsdestinasjon. Fossheim Turisthotell, der Arne var kjøkkensjef, ble en attraksjon i seg selv. Lom er et passende stopp for folk som reiser fra Ålesund til Oslo. Jeg husker godt mitt første besøk på Fossheim. Der fikk vi kokte grønnsaker med «tyggemotstand», som var veldig uvanlig i en tid da alt skulle kokes i hjel. Selv om kommunen Lom har mye å by på både av natur og opplevelser, er det gjennom maten og Arne Brimi at natur og opplevelser er blitt synlig for det brede lag av befolkning og turister.  

Matimperium

I dag har Arne Brimi det nærmeste man kommer et matimperium i Norge. Under vignetten «Brimiland» er det mye spennende. Vianvang, Brimi Fjellstugu og Brimi Sæter er bare noen av tilbudene som finnes under denne paraplyen. Et gjennomført og originalt tilbud der maten er en reiselivsdestinasjon i seg selv. Dette er innovasjon på høyt plan - og grunnen til at jeg vil hylle Arne Brimi. Som stjernekokk og reiselivsinnovatør.

Reiselivsingrediens

Undersøkelser som Innovasjon Norge har gjennomført, viser at maten blir en viktigere og viktigere grunn til at vi reiser dit vi reiser. Dette er en utfordring vi som nasjon må svare på.

Vi i NHO Reiseliv ønsker å bidra til svaret. Gjennom et eget prosjekt vil vi nå løfte lokale matprodusenter og styrke samarbeidet mellom produsentene og reiselivet. Når jeg får gjester på besøk hjemme, så setter jeg frem det beste jeg har. Det samme bør vi gjøre når vi får turister på besøk. Vi skal by på det beste vi har. Derfor stiller vi i NHO Reiseliv på landbruks- og matmessen Grüne Woche i Berlin 15.-17. januar sammen med landbruks - og matministeren. Der skal vi sammen å øke interessen for norsk mat som reiselivsingrediens.

Det er gjennom samspill med lokalmiljøet at vi skaper noe unikt. Og det er sånn vi sammen gjør Norge til verdens mest spennende reisemål. Jeg synes vi skal la oss inspirere av Arne Brimi og bruke lokale råvarer, lokale tradisjoner og vår egen særegenhet til å skape det unike. Den unike smaken av Norge.

Norges vintereldorado har åpnet


Godt hjulpet av mildere klima og kortere sesong i alpene, strålende norsk natur og snøkanoner som har doblet stabil vintersesong fra 3 til 6 måneder for alpindestinasjonene, er utsiktene lyse foran vintersesongen.

15. og 22. november åpner de fleste store alpindestinasjonene i Norge, og forventningene i bransjen er høye. Hele 81 prosent av NHO Reiselivs medlemsbedrifter tror vintersesongen 2013/2014 blir like god eller bedre enn den foregående. Dette til tross for en sen påske, som normalt er en usikkerhetsfaktor for fjelldestinasjonene, og til tross for fjorårets «all time high» der våre 200 alpinbedrifter hadde en omsetning på rundt 1 milliard kroner.

Til sammenligning er det 72 prosent av bedriftene som tror årets julebordsesong blir like god eller bedre enn i fjor. Med andre ord er det større tro på alpinsesongen enn julebordsesongen, og helse-Norge bør absolutt hilse det velkommen.

320.000 liter vann i timen

Trendene i feriemarkedet er nå flere og kortere ferier, herunder mange alpinhelger på ski. Opplevelser vektlegges mer enn hvor vi skal sove. Vi ønsker dessuten å være aktive i ferier og helger fremfor å sove oss til sykdom på sofaen.

Alpindestinasjonene tilbyr alt dette, enten vi snakker om Skistar, Alpinco eller Geilolia. Snøkanonene er alpinbransjens svar på «Spinning Jenny» fra den industrielle revolusjon. Eneste innsatsfaktor er rent vann, noe Norge normalt har nok av. Bare i Kvitfjell pumpes 320.000 liter vann i timen for å lage tidlig snø. Og når «villsnøen» kommer senere, blir det hele perfekt.

«Hytte til hytte

Det sosiale aspektet for opplevelsesreiselivet er viktigere. Fellesaktiviteter for familien og vennegjengen står i sentrum, og det er ikke uten grunn at nyskilte eller single oppfordres til å ta helgeturer på ski fremfor å gå ut på byen. «Hytte til hytte» om sommeren og alpint om vinteren er vår nye sosiale kontaktarena. Det bygges flere terrengparker og «big air bags» for å trene triks, og det lages app-er som lar deg dele skiopplevelsen, samle pins, finne andre i bakken, få treningstips eller bestille.

Mangfold er også et stikkord. Vi kombinerer langrenn og alpint med randonee, særlig når nysnøen og sola får tak fra februar og utover våren. Mai er dessuten den fineste toppturmåneden. Det gjør at skisesongen utvides med enda en måned etter at heisene stenger. Norge har nå en fjelltursesong fra mai til september, og en skisesong fra november til mai. Du rekker akkurat å få unnagjort jakten i oktober, og den er også utendørs.

Hvor skal du i helgen?

Dette preger praten i arbeidsliv og næringsliv; hvor skal du i helgen? Aktivitet utendørs er det nye mantra, og det er bilder fra disse opplevelsene du deler i sosiale medier. Tall fra TNS Gallup bekreftet tidligere i høst trenden.

Undersøkelsen fra NHO Reiseliv om nordmenns ferieplaner fastslo at 7 av 10 hadde reiseplaner i høst, og 80 prosent sa at turen involverte frilufts- og kulturaktiviteter. Dette er som bestilt fra norske helsemyndigheter. Helse- og omsorgsminister Bent Høie, din reiselivsbakgrunn kan løfte helse-Norge.

Et uhøflig folkeslag som serverer dyrt øl i minusgrader?


         
Foto: Anne Birgitte Hjelseth/NHO

  Når du sitter på en fortausrestaurant i Bordeaux eller surfer i Portugal, hva sier du om Norge til mennesker du treffer fra andre land? Fokuserer du på det gode eller snakker du ned Norge? 

Reiselivet i Norge er i god form og det er en bransje i vekst. Vi ser stadig nye bedrifter som kommer til overflaten med nye opplevelser, nisjeprodukter og norske matopplevelser med unike råvarer.  Overnatte og spise kan man gjøre overalt på kloden, men det er bare i Norge man kan oppleve det genuint norske. Og utenlandske tilreisende som kommer hit, liker det de opplever.

En undersøkelse viser at 6 av 10 forretningsreisende til Norge ønsker å komme tilbake. Det handler med andre ord om å vise utlandet at vi finnes.

Natur og byliv

Jeg var tidligere denne måneden og gikk tur i Ekeberg Skulpturpark. Kombinasjonen av de flotte skulpturene og utsikten over Oslo gjør noe med deg. Det var en fenomenal opplevelse.  Kombinasjonen av natur og et pulserende byliv 15 minutter unna er noe vi kan selge til turister som noe helt spesielt. 

Som reisende ønsker vi å oppleve noe. Derfor er blant annet store idrettsarrangementer helt avgjørende for hvor spennende Norge er som reisemål. Jeg tenker på Oslo Maraton, som fyller gatene i Oslo med besøkende, sykkelløpet Arctic Race, som ble vist på tv i over 100 land og et potensielt OL til Norge i 2020.

Reiselivsbeinet

Reiseliv, kultur og idrettsarrangementer må veves tettere sammen for å gjøre Norge mer attraktivt. Reiselivet representerer en fremtidsnæring og er - i motsetning til olje - en fornybar ressurs som vi kan leve av inn i fremtiden dersom vi forvalter vår egen natur på en god måte.

Jeg ble derfor ekstra glad for at den kommende regjeringen i sin Sundvollen-erklæring adresserer kjernen i norsk næringslivs utfordring, nemlig todelingen av økonomien i et oljerelatert og et ikke-oljerelatert næringsliv. Erklæringen vil gi norsk økonomi flere bein å stå på, et reiselivsbein.

Reiselivet får en viktigere rolle fremover. Og den gode nyheten er at både du og jeg kan bidra til at Norge står støtt på reiselivsbeinet. 

Fem millioner selgere

Alle kan bli med på å fortelle om Norge til potensielle turister på en god måte. Vi må slutte å snakke ned norsk reiseliv. Det må bli forbudt å si at Norge er dyrt og har dårlig vær.

Det finnes mellom 20-45 millioner brasilianere i middelklasse, det finnes millioner av rike russere og asiater. De vet bare ikke om oss. Og spør de en nordmann hvordan det er i Norge, svarer vi «dyrt, med dårlig vær». Samtidig vet vi at stadig flere velger sine reiselivsopplevelser etter anbefaling fra venner og bekjente, eller noe de har sett på tv. Vi kan ikke lenger ha fem millioner nordmenn som reiser verden rundt og snakker ned Norge. Vi må tvert i mot bli fem millioner selgere

Selg Norge

Derfor har jeg dratt i gang konkurransen #selgnorgepå Instagram der man kan vinne både hotellopphold og opplevelser i Norge. Jeg vil se ditt reisemål og vil bruke det i min profilering av Norge. Jeg vil at konkurransen skal få alle innbyggere i Norge til å dele sine favorittreisemål i Norge, og anbefale det til alle venner og kjente. Det er enkelt. Ta bilde eller bruk det du har liggende på telefonen. Last det opp på Instagram og merk det med emneknaggen #selgnorge.

Høstnytelser

Nå gjelder det å ta i bruk høsten: fjellet med de fantastiske fargene, en fisketur ved sjøen eller en pils i høstsola på bryggen i Bergen. Når vi er så heldig å bo i dette fantastiske landet, må vi nyte. 

 

Ny blogg!

Velkommen til blogg.no! :)

Dette er det aller første innlegget i din nye blogg. Her vil du finne nyttig informasjon, enten du er ny som blogger eller har blogget før.

Trenger du litt starthjelp finner du våre hjelpesider her: http://faq.blogg.no/, og vår engasjerte supportavdeling er tilgjengelig (nesten) 24/7.

Bloggen
Ønsker du å gjøre den nye bloggen din litt mer personlig anbefaler vi at du fyller ut profilinfo, og velger et design som passer til deg. Vil du bare komme i gang med bloggingen kan du starte et nytt innlegg.

Hashtags
Blogg.no bruker hashtags for å samle innlegg som handler om samme tema. Hashtags gjør det lettere å finne innlegg om akkurat det temaet du søker. Du kan lese mer om hashtags her: http://hashtags.blogg.no/

Andre nyttige sider
Infobloggen: http://info.blogg.no/
Vårt regelverk: http://faq.blogg.no/infosider/retningslinjer.html
Vilkår for bruk (ToS) og integritetspolicy: http://faq.blogg.no/?side=omoss

Nå som du har lest dette innlegget kan du redigere det eller slette det. Vær dog oppmerksom på at det alltid må være minst ett innlegg i bloggen for at den skal fungere - det er for eksempel ikke mulig å redigere designet uten at det finnes innlegg i bloggen.

Når du skal logge inn neste gang kan du gjøre det fra vår forside på http://blogg.no/.

 

Vi håper du vil trives hos oss!

hilsen teamet bak
blogg.no

 

blogg.no | logg inn | hjelp | regelverk | vilkår | om oss | kontakt oss | infobloggen