hits

Blogg

Et Harry nyttrsnske


HOS HARRY: Restaurant Schrder i Oslo, Harry Holes stamsted i den populre bokserien. Foto: Helge Hifdt

Harry Hole er Oslos store antihelt. Han bor i en lysebl bygrd i Sofies gate p Bislett, drikker p sitt faste vannhull Restaurant Schrder p St. Hanshaugen, har kjresten sin i villastrket i Holmenkollen og oppklarer groteske drap fra politihyborgen i Grnlandsleiret.

Han er den norskeste av alle krimhelter og en av vre strste moderne kultureksporter. Allerede arrangeres det guidede Harry Hole-turer i Oslo, hvor turister tas med til bygrden hans og stamstedet like ved.

N er det fare for at den frste filmen om Harry Hole, Snmannen, kan bli spilt inn utenfor Norge. Storbritannia er nevnt. Til alt overml har ogs Sverige meldt seg p i kampen om bli innspillingsland.

Smitteeffekt

Regissr Tomas Alfredson har sagt at han nsker spille inn Snmannen i Norge, men at det kan bli for dyrt. Det er et varsko vi m ta p alvor.

NHO Reiseliv mener det er svrt viktig for bde reiseliv og filmbransje at vi fr p plass en ordning som gir norske og utenlandske filmprodusenter refusjon for en del av sine utgifter nr de spiller inn film eller serier i Norge.

Land som Tsjekkia, Irland og Island har allerede slike ordninger, og turistene strmmer til i hopetall.

Lite har s stor smitteeffekt p turismen som filmer og dramaserier med bred publikumsappell. Den norskinspirerte Disney-filmen Frost ga oss en pekepinn p markedsfringseffekten som ligger i filmer og serier. Frost hadde amerikansk premiere 27. november i fjor. I perioden 28. november til 31. januar kte antall sk etter flyreiser fra USA til Norge med 153 prosent sammenlignet med samme periode ret fr, iflge tall fra Visit Norways amerikanske nettportal.

Vi ser ogs en svrt markant kning i turiststrmmen fra USA til Norge. I perioden januar-oktober i r var det 33,5 prosent flere amerikanske overnattinger i Norge sammenlignet med samme periode i fjor, viser ferske tall fra SSB.

Andre overtar vikingene

NHO Reiseliv mener det er behov for en incentivordning for bde norsk og utenlandsk film- og tv-produksjon. Det vil bde ha positive kulturpolitiske og nringspolitiske sider. Landskapet og den desentraliserte besks- og servicenringen vi har i Norge gjr at vi egner oss godt til ta imot filminnspillinger fra utlandet. Samtidig er det viktig holde p norske produksjoner. Dessverre har vi sett mange eksempler p norske filmer som blir spilt inn i lavkostland i Europa.

Det er ogs en sterk, global interesse for vikingtiden. Neste r kommer tredje sesong av den populre amerikanske serienVikings. Selv om rollefigurene har norsk-klingende navn og tematikken er s norsk som den kan f blitt, er serien spilt inn i Irland. Flere andre vikingfilmer- og serier er ogs under planlegging. Uten en filmincentivordning er det lite trolig at innspillingene blir lagt til Norge. Vr mest kjente og unike epoke er i ferd med bli overtatt av andre.

Ingen tid miste

Regjeringen har sagt at den vil legge til rette for bde norsk og internasjonal filmproduksjon i Norge. En stortingsmelding om film er ventet til vren. For oss i reiselivet er det viktig understreke viktigheten av at meldingen inneholder en filmrefusjonsordning som gjr det rimeligere spille inn film i Norge. Vi har ingen tid miste.

Opptakene til Snmannen er iflge mediene utsatt fra vren 2015 til hsten 2015. Nr hovedrollen er besatt, vil produsentene bestemme hvor innspillingen skal foreg. Derfor haster det mer enn noen gang presentere en filmincentivordning.

Filmdugnad

For legge press p myndighetene og f fortgang i arbeidet med incentivordningen, har NHO Reiseliv lansert en filmdugnad i sosiale medier som vi inviterer alle filmglade nordmenn til vre med p. Med emneknaggen #FilmiNorge p Instagram oppfordrer vi nordmenn til dele bilder av steder i Norge som de gjerne skulle sett i en film eller tv-serie. Bilder kan ogs deles p Facebook-sidenFilm i Norge.

Flere titalls millioner turister velger reiseml utfra hvor filmer er spilt inn. Det markedet bde kan og br Norge ta en strre del av.

Og det er ingen umulighet nr vi vet at bkene om Harry Hole er oversatt til 40 sprk og at det potensielt kan bli 10 filmer om den forsofne politietterforskeren. Spilles filmene inn her hjemme, fr verdens turister 10 ekstra grunner til velge Norge som feriested.

Tanken p guidede Harry Hole-turer i Stockholms bygater er smtt utrolig. Det er n vi har en gyllen mulighet til befeste Norges posisjon som Harry Hole-destinasjon.

Lyst til gi folk slike opplevelser?


Karrieremulighetene er store i reiselivet.

Mellom 400 og 500 ledere fra reiselivsbedrifter over hele landet er til stede nr rets viktigste samling for reiselivet - NHO Reiselivs rskonferanse - starter i Bergen i dag. Der skal vi stake ut kursen for en av Norges viktigste fremtidsnringer.

Reiseliv blir stadig viktigere for Norge etter hvert som vi gjr oss klar til et liv etter oljealderen. Men for at reiselivsnringen skal n sitt fulle potensial i Norge, er det avgjrende at nringen er attraktiv for unge mennesker.

Attraktiv arbeidsplass

Mange unge fr tidlig lederstillinger i reiselivet. Flere av disse stiller p rskonferansen i et eget nystartet ungdomsnettverk.

Vre strste restaurantbedrifter og hoteller melder dessuten om god tilgang p arbeidskraft, og det er ingen tvil om at opplevelsesbransjen er en kul og attraktiv arbeidsplass for livsbejaende ungdommer.

Norge satser p reiseliv, alle vil ha lokal mat og drikke. Men det gr ikke uten kunnskapsrike ansatte.

Hvordan fr vi s flere unge til velge en karriere i reiselivet?

En avgjrende faktor for rekruttere og beholde de beste, er mte forventningene om personlige utviklingsmuligheter, allsidige arbeidsplasser, karriereutvikling, trivsel og raushet i hverdagen.

Ta vare p talenter

En som har skjnt alt dette, er restaurantgrnder Bjrn Tore Furset. I 1996 gikk han fra jobbe som kokk p Lofoten Fiskerestaurant til bli restaurantsjef. ret etter kjpte han restauranten sammen med sin far. Siden har Furset blitt eier av i alt tte restauranter i Oslo som n er samlet i Fursetgruppen.

Som leder er han opptatt av at menneskene som jobber p de forskjellige restaurantene, fr lov til utfolde seg kreativt. Furset har utmerket seg i arbeidet med ta vare p unge talenter. Ved alltid stille opp som lrebedrift tar han ogs et spesielt ansvar for sikre nringen kvalifisert arbeidskraft.

For dette arbeidet er Furset i dag tildelt NHO Reiselivs hederspris for 2014.

Heder og anerkjennelse fortjener ogs andre reiselivsbedrifter som tar inn lrlinger, og som dermed bidrar til rekruttering, utdanning og kompetanseutvikling i mulighetenes nring.

Nysgjerrig p reiselivet? Lr mer om karrieremulighetene og f inspirasjon p verdenerdin.no.

Film er gull for reiselivet


VIKING-BEFARING: I 2011 var produsentene av tv-serien Vikings p befaring i Norangsdalen i Mre og Romsdal sammen med Sigmund Elias Holm fra Vestnorsk filmkommisjon (bildet). Serien ble filmet i Irland istedenfor Norge. Foto: Njl Lambrechts

Et land fr ikke bedre markedsfring enn nr natur, kultur og opplevelser spres til en hel verden gjennom tv-produksjoner, filmproduksjoner eller reklameinnslag med store seertall.

Nr ordfreren i Norddal bruker sin viktige arbeidstid p innspilling av internasjonale bilreklamefilmer i hjembygdas natur, er det gode grunner for det. Enorme seertall og positiv profilering.

Et tv-program om nordlyset p britisk tv har gjort at Hurtigruta n har flere britiske enn tyske passasjerer p vinteren. Disney-filmen Frozen, som tar utgangspunkt i det norske vinterlandskapet, gir oss en pekepinn p hvilken reklameverdi som ligger i film. Filmen ble sluppet p kino i USA i 27. november i fjor. I perioden 28. november til 31. januar kte antall sk etter flyreiser fra USA til Norge med 153 prosent sammenlignet med samme periode ret fr, iflge tall fra Visit Norways amerikanske nettportal. Det er derfor p hy tid realisere en incentivordning for bde norske og utenlandske filmproduksjoner i Norge, og det er gledelig at kulturministeren n utreder dette.

En filmincentivordning innebrer at dersom en utenlandsk film- eller tv-serieproduksjon legger innspillingen sin til landet, s fr produsentene refundert en viss prosent av pengene de bruker av staten. Land som Tyskland, Tsjekkia, Storbritannia, Irland og Island har allerede ordninger for statssttte eller skatterabatt, slik at noe av produksjonskostnaden refunderes. Norge har det ikke.

93.000 hotellovernattinger

Det er flere eksempler p at Norge er blitt valgt bort som innspillingssted fordi Norge ikke tilbyr noen form for utgiftsrefusjon. Det gjelder ogs norske produksjoner. Produsentene av den norske filmen Dd Sn 2 fikk tilbakebetalt tte millioner kroner av et produksjonsbudsjett p 43 millioner ved velge Island. Den storstilte tv-serien Vikings, som er tilbake p tv-skjermene med andre sesong denne uken, kunne blitt spilt inn i Norge. I 2011 var produsentene av serien p befaring ved Gudvangen i Sogn og Fjordane og Norangsdalen i Mre og Romsdal. Perfekte omgivelser til tross, Norge ble for dyrt filme i. Valget falt i stedet p Irland.

En filmincentivordning har bde positive kulturpolitiske og nringspolitiske sider. En slik ordning kan gi betydelige nringsinntekter til omrdet hvor filminnspillingen finner sted. Et eksempel er innspillingen av filmtrilogien Hobbiten p New Zealand. Iflge myndighetene i landet leide produksjonsteamet 3450 biler, sto for 6750 innenlandsflyvninger og noterte seg for 93.000 hotellovernattinger i lpet av innspillingsperioden, skriver Thelocationguide.com.

Godt egnet

En norsk filmincentivordning vil kunne bidra til sette Norge ettertrykkelig p kartet som reiseml. Potensialet for trekke til seg turister gjennom film er enormt. I 2012 valgte 40 millioner turister reiseml ut ifra hvor filmer ble spilt inn, iflge TCI Research. Konkurransen om bli vertsland for store, internasjonale filminnspillinger foregr p et marked som Norge br ta en strre del av. Landskapet og den desentraliserte besks- og servicenringen vi har gjr oss godt egnet til ta imot filminnspillinger fra utlandet.

I Sundvolden-erklringen sier regjeringen at den vil legge til rette for bde norsk og internasjonal filmproduksjon i Norge. 24. februar ble det ogs kjent at Kulturdepartementet har igangsatt utredning av incentivordninger p filmomrdet i andre land, samt hvordan en filmincentivordning i Norge eventuelt kan utformes. NHO Reiseliv er positiv og forventningsfull til resultatene av denne.

En hyllest til en helt spesiell mann



Nr noen sier Norge til meg, s tenker jeg umiddelbart p hye fjelltopper. Nr noen sier musikk, s hrer jeg en lt av Queen i hodet. Og nr noen sier Lom til meg, s fr jeg vann i munnen og tenker p mat. Og Arne Brimi.

I 1995 var det fire karer som reiste p tur p tv om sndagskveldene. Blant dem var en mann med en spesiell dialekt som brukte en lk vi aldri hadde hrt om fr. Sjalottlauk. Jeg kan ikke se en pose sjalottlauk uten tenke p Arne Brimi. Han tryllet frem de mest fantastiske retter og smaker mens vi som satt benket fremfor skjermen, ble inspirerte og sultne.

Tyggemotstand

Arne Brimi har gjennom mat og smak gjort Lom til en reiselivsdestinasjon. Fossheim Turisthotell, der Arne var kjkkensjef, ble en attraksjon i seg selv. Lom er et passende stopp for folk som reiser fra lesund til Oslo. Jeg husker godt mitt frste besk p Fossheim. Der fikk vi kokte grnnsaker med tyggemotstand, som var veldig uvanlig i en tid da alt skulle kokes i hjel. Selv om kommunen Lom har mye by p bde av natur og opplevelser, er det gjennom maten og Arne Brimi at natur og opplevelser er blitt synlig for det brede lag av befolkning og turister.

Matimperium

I dag har Arne Brimi det nrmeste man kommer et matimperium i Norge. Under vignetten Brimiland er det mye spennende. Vianvang, Brimi Fjellstugu og Brimi Ster er bare noen av tilbudene som finnes under denne paraplyen. Et gjennomfrt og originalt tilbud der maten er en reiselivsdestinasjon i seg selv. Dette er innovasjon p hyt plan - og grunnen til at jeg vil hylle Arne Brimi. Som stjernekokk og reiselivsinnovatr.

Reiselivsingrediens

Underskelser som Innovasjon Norge har gjennomfrt, viser at maten blir en viktigere og viktigere grunn til at vi reiser dit vi reiser. Dette er en utfordring vi som nasjon m svare p.

Vi i NHO Reiseliv nsker bidra til svaret. Gjennom et eget prosjekt vil vi n lfte lokale matprodusenter og styrke samarbeidet mellom produsentene og reiselivet. Nr jeg fr gjester p besk hjemme, s setter jeg frem det beste jeg har. Det samme br vi gjre nr vi fr turister p besk. Vi skal by p det beste vi har. Derfor stiller vi i NHO Reiseliv p landbruks- og matmessen Grne Woche i Berlin 15.-17. januar sammen med landbruks - og matministeren. Der skal vi sammen ke interessen for norsk mat som reiselivsingrediens.

Det er gjennom samspill med lokalmiljet at vi skaper noe unikt. Og det er snn vi sammen gjr Norge til verdens mest spennende reiseml. Jeg synes vi skal la oss inspirere av Arne Brimi og bruke lokale rvarer, lokale tradisjoner og vr egen sregenhet til skape det unike. Den unike smaken av Norge.

Norges vintereldorado har pnet


Godt hjulpet av mildere klima og kortere sesong i alpene, strlende norsk natur og snkanoner som har doblet stabil vintersesong fra 3 til 6 mneder for alpindestinasjonene, er utsiktene lyse foran vintersesongen.

15. og 22. november pner de fleste store alpindestinasjonene i Norge, og forventningene i bransjen er hye. Hele 81 prosent av NHO Reiselivs medlemsbedrifter tror vintersesongen 2013/2014 blir like god eller bedre enn den foregende. Dette til tross for en sen pske, som normalt er en usikkerhetsfaktor for fjelldestinasjonene, og til tross for fjorrets all time high der vre 200 alpinbedrifter hadde en omsetning p rundt 1 milliard kroner.

Til sammenligning er det 72 prosent av bedriftene som tror rets julebordsesong blir like god eller bedre enn i fjor. Med andre ord er det strre tro p alpinsesongen enn julebordsesongen, og helse-Norge br absolutt hilse det velkommen.

320.000 liter vann i timen

Trendene i feriemarkedet er n flere og kortere ferier, herunder mange alpinhelger p ski. Opplevelser vektlegges mer enn hvor vi skal sove. Vi nsker dessuten vre aktive i ferier og helger fremfor sove oss til sykdom p sofaen.

Alpindestinasjonene tilbyr alt dette, enten vi snakker om Skistar, Alpinco eller Geilolia. Snkanonene er alpinbransjens svar p Spinning Jenny fra den industrielle revolusjon. Eneste innsatsfaktor er rent vann, noe Norge normalt har nok av. Bare i Kvitfjell pumpes 320.000 liter vann i timen for lage tidlig sn. Og nr villsnen kommer senere, blir det hele perfekt.

Hytte til hytte

Det sosiale aspektet for opplevelsesreiselivet er viktigere. Fellesaktiviteter for familien og vennegjengen str i sentrum, og det er ikke uten grunn at nyskilte eller single oppfordres til ta helgeturer p ski fremfor g ut p byen. Hytte til hytte om sommeren og alpint om vinteren er vr nye sosiale kontaktarena. Det bygges flere terrengparker og big air bags for trene triks, og det lages app-er som lar deg dele skiopplevelsen, samle pins, finne andre i bakken, f treningstips eller bestille.

Mangfold er ogs et stikkord. Vi kombinerer langrenn og alpint med randonee, srlig nr nysnen og sola fr tak fra februar og utover vren. Mai er dessuten den fineste toppturmneden. Det gjr at skisesongen utvides med enda en mned etter at heisene stenger. Norge har n en fjelltursesong fra mai til september, og en skisesong fra november til mai. Du rekker akkurat f unnagjort jakten i oktober, og den er ogs utendrs.

Hvor skal du i helgen?

Dette preger praten i arbeidsliv og nringsliv; hvor skal du i helgen? Aktivitet utendrs er det nye mantra, og det er bilder fra disse opplevelsene du deler i sosiale medier. Tall fra TNS Gallup bekreftet tidligere i hst trenden.

Underskelsen fra NHO Reiseliv om nordmenns ferieplaner fastslo at 7 av 10 hadde reiseplaner i hst, og 80 prosent sa at turen involverte frilufts- og kulturaktiviteter. Dette er som bestilt fra norske helsemyndigheter. Helse- og omsorgsministerBent Hie, din reiselivsbakgrunn kan lfte helse-Norge.

Et uhflig folkeslag som serverer dyrt l i minusgrader?


Foto: Anne Birgitte Hjelseth/NHO

Nr du sitter p en fortausrestaurant i Bordeaux eller surfer i Portugal, hva sier du om Norge til mennesker du treffer fra andre land? Fokuserer du p det gode eller snakker du ned Norge?

Reiselivet i Norge er i god form og det er en bransje i vekst. Vi ser stadig nye bedrifter som kommer til overflaten med nye opplevelser, nisjeprodukter og norske matopplevelser med unike rvarer. Overnatte og spise kan man gjre overalt p kloden, men det er bare i Norge man kan oppleve det genuint norske. Og utenlandske tilreisende som kommer hit, liker det de opplever.

En underskelse viser at 6 av 10 forretningsreisende til Norge nsker komme tilbake. Det handler med andre ord om vise utlandet at vi finnes.

Natur og byliv

Jeg var tidligere denne mneden og gikk tur i Ekeberg Skulpturpark. Kombinasjonen av de flotte skulpturene og utsikten over Oslo gjr noe med deg. Det var en fenomenal opplevelse. Kombinasjonen av natur og et pulserende byliv 15 minutter unna er noe vi kan selge til turister som noe helt spesielt.

Som reisende nsker vi oppleve noe. Derfor er blant annet store idrettsarrangementer helt avgjrende for hvor spennende Norge er som reiseml. Jeg tenker p Oslo Maraton, som fyller gatene i Oslo med beskende, sykkellpet Arctic Race, som ble vist p tv i over 100 land og et potensielt OL til Norge i 2020.

Reiselivsbeinet

Reiseliv, kultur og idrettsarrangementer m veves tettere sammen for gjre Norge mer attraktivt. Reiselivet representerer en fremtidsnring og er - i motsetning til olje - en fornybar ressurs som vi kan leve av inn i fremtiden dersom vi forvalter vr egen natur p en god mte.

Jeg ble derfor ekstra glad for at den kommende regjeringen i sin Sundvollen-erklring adresserer kjernen i norsk nringslivs utfordring, nemlig todelingen av konomien i et oljerelatert og et ikke-oljerelatert nringsliv. Erklringen vil gi norsk konomi flere bein st p, et reiselivsbein.

Reiselivet fr en viktigere rolle fremover. Og den gode nyheten er at bde du og jeg kan bidra til at Norge str sttt p reiselivsbeinet.

Fem millioner selgere

Alle kan bli med p fortelle om Norge til potensielle turister p en god mte. Vi m slutte snakke ned norsk reiseliv. Det m bli forbudt si at Norge er dyrt og har drlig vr.

Det finnes mellom 20-45 millioner brasilianere i middelklasse, det finnes millioner av rike russere og asiater. De vet bare ikke om oss. Og spr de en nordmann hvordan det er i Norge, svarer vi dyrt, med drlig vr. Samtidig vet vi at stadig flere velger sine reiselivsopplevelser etter anbefaling fra venner og bekjente, eller noe de har sett p tv. Vi kan ikke lenger ha fem millioner nordmenn som reiser verden rundt og snakker ned Norge. Vi m tvert i mot bli fem millioner selgere.

Selg Norge

Derfor har jeg dratt i gang konkurransen #selgnorgep Instagram der man kan vinne bde hotellopphold og opplevelser i Norge. Jeg vil se ditt reiseml og vil bruke det i min profilering av Norge. Jeg vil at konkurransen skal f alle innbyggere i Norge til dele sine favorittreiseml i Norge, og anbefale det til alle venner og kjente. Det er enkelt. Ta bilde eller bruk det du har liggende p telefonen. Last det opp p Instagram og merk det med emneknaggen #selgnorge.

Hstnytelser

N gjelder det ta i bruk hsten: fjellet med de fantastiske fargene, en fisketur ved sjen eller en pils i hstsola p bryggen i Bergen. Nr vi er s heldig bo i dette fantastiske landet, m vi nyte.

Ny blogg!

Velkommen til blogg.no! :)

Dette er det aller frste innlegget i din nye blogg. Her vil du finne nyttig informasjon, enten du er ny som blogger eller har blogget fr.

Trenger du litt starthjelp finner du vre hjelpesider her: http://faq.blogg.no/, og vr engasjerte supportavdeling er tilgjengelig (nesten) 24/7.

Bloggen
nsker du gjre den nye bloggen din litt mer personlig anbefaler vi at du fyller ut profilinfo, og velger et design som passer til deg. Vil du bare komme i gang med bloggingen kan du starte et nytt innlegg.

Hashtags
Blogg.no bruker hashtags for samle innlegg som handler om samme tema. Hashtags gjr det lettere finne innlegg om akkurat det temaet du sker. Du kan lese mer om hashtags her: http://hashtags.blogg.no/

Andre nyttige sider
Infobloggen: http://info.blogg.no/
Vrt regelverk: http://faq.blogg.no/infosider/retningslinjer.html
Vilkr for bruk (ToS) og integritetspolicy: http://faq.blogg.no/?side=omoss

N som du har lest dette innlegget kan du redigere det eller slette det. Vr dog oppmerksom p at det alltid m vre minst ett innlegg i bloggen for at den skal fungere - det er for eksempel ikke mulig redigere designet uten at det finnes innlegg i bloggen.

Nr du skal logge inn neste gang kan du gjre det fra vr forside p http://blogg.no/.

 

Vi hper du vil trives hos oss!

hilsen teamet bak
blogg.no

 

blogg.no | logg inn | hjelp | regelverk | vilkr | om oss | kontakt oss | infobloggen